Hannes Anier — Om at være ung, forfulgt af uheld og skader.

En ung Hannes Anier, der lige har skrevet kontakt med Odense Boldklub

TaaniBold bringer her et interview med Hannes Anier, som er den eneste ester der har spillet i OB og som også er den seneste ester der har været repræsenteret i Superligaen. Dette var tilbage i 2012–2013 og sidenhen blev det i starten af 2018 også til et kort visit i Thisted FC.

Kigger man tilbage på Hannes Aniers ophold i Danmark så er det målt på stats ikke det mest succerige ophold. 11 kampe har givet 0 mål, ikke just det mest imponerende, men hvad er grunden til at det ikke blev til mere og hvorfor han endte han i Odense og sidenhen Thisted? TaaniBold tog en snak med hovedpersonen selv.

Mange skader satte en stopper for stabilitet

Som noget af det første i vores samtale, snakkede vi om hvorfor det egentlig blev i OB, der var nemlig ifølge Hannes selv, flere lande i spil

“Den første kontakt blev etableret igennem min agent. Odense var ikke den eneste klub, der var ude efter mig. Jeg havde i tidlig alder både fået debut, scoret og spillet fast i Flora. Der var klubber fra både Holland og Skotland, men Odense blev mest konkrete. Samtidig lagde OB også en fin plan for mig, jeg skulle ikke være førstevalg til at starte med, men skulle stille og rolig sluses ind på holdet. Det var vigtigt for mig at der var en plan og at der var tid til at tilpasse mig. Jeg vidste godt at niveauet var noget højere end i Danmark, så en realistisk plan var vigtig for mig”

Perioden hvor Hannes Anier kom til var i OB-regi en meget kaotisk periode; trænerfyring, kaos på interne linjer og budgetnedskæringer. Derudover kæmpede Hannes selv med en del skader og havde gentagne tilbageslag i sin genoptræning.

Jeg kan faktisk ikke huske at der var så meget som du [TAANIBOLD] beskriver, men jeg kan da godt i retrospekt huske at der var tale om trænerfyringer og noget med nogle interne rokader, men det var ikke noget der påvirkede mig. Jeg havde mine egne skader at forholde mig til.” og fortsætter “Jeg havde en del småskader i starten, jeg nåede knap nok at skrive under på kontrakten før jeg blev skadet og det forsinkede min udvikling, men jeg syntes at klubben var gode til at hjælpe mig, med en masse praktiske ting, der gjorde at jeg kunne fokusere mere på banen og kroppen, end på alt muligt andet”

Hannes i aktion for U21-landsholdet

På lidt over et år blev det til knap 80 minutter spilletid, fordelt over 5 kampe, med 1 startplads. Men for Hannes var den manglende spilletid noget han var indforstået med:

Jeg kendte godt min plads i hierarkiet og jeg havde jo i store perioder døjet med skadet, så jeg vidste godt at jeg ikke var den der stod forrest i køen til spilletid. Selvfølgelig havde jeg snakket med teamet, men når du er ung og lige er blevet skadesfri, så skal du kæmpe for din plads og det var det jeg forsøgte”

Et af få billeder hvor Anier er i aktion for OB

Forfulgt af skader og uheld

Den 31. august 2013, bliver Odense Boldklub og Hannes Anier enige om at afbryde opholdet. Ifølge Hannes er det en af de få ting han måske ville gøre anderledes i dag

Det hele gik meget hurtigt. Klubben mente at for at jeg skulle udvikle mig skulle jeg havde mere fast spilletid. Dette var jeg da også enig i, men de pressede på. Samtidig havde jeg også en agent, der pressede meget på fordi, der var klubber i Skotland, der gerne ville have mig og jeg skulle helst nå at blive fri af kontrakten, så de kunne nå at registrere mig. Det blev så ikke til noget”

Symptomatisk så blev Hannes umiddelbart efter kontrakten blev revet over skadet. Endnu engang måtte han genoptræne, denne gang for sig selv. Der gik et helt år før han kunne skrive under med tyske Erzgebirge Aue i sommeren 2014, på en 3-årig kontrakt. Opholdet blev dog en ganske kort oplevelse, ifølge Hannes selv skyldtes det interne stridigheder og ved overgang til 2015, fik alle udlændinge at vide de kunne blive i klubben og få intet spilletid eller de kunne blive løsrevet fra deres kontrakt. Hannes valgte det sidste vendte tilbage til Estland hvor han fik en kontrakt med sin tidligere klub Flora Tallinn og igen gentog historien sig. Denne gang en korsbåndsskade og han var nu tvunget til at være væk fra banen i knap et år.

Hannes i Aue

I Januar 2018 ringede det igen fra Danmark. Denne gang var det Thisted der ville gøre brug af den estiske angriber:

Jeg kendte jo Joakim [Mattson, tidl. OB-assistent] fra tidligere, så jeg var egentlig tryg nok ved at tage afsted også selvom det var en kort kontrakt. Det blev dog ikke nogen succes, det kan der være flere grunde til, men nogle går tingene bare ikke som man havde håbet og regnet. Jeg var stadigvæk ikke i topform efter min skade, så det var måske også lidt satset fra min side af.”

Hannes Anier i Thisted

Fortryder intet — personlig mental udvikling har også værdi

Selvom at skiftet til OB og hans ophold i udlandet ikke var en spillemæssige succeser, så er det dog intet han fortryder

“Fortryder jeg at jeg tog afsted i en tidlig alder? Måske lidt, men man skal huske at OB var en stor mulighed for mig, det var dengang meget svært at takke nej og det ville det også være i dag. Selvom jeg ikke fik så meget spilletid, så lærte jeg alligevel en del; at være med i et professionelt setup, at sætte pris på venner & familie samt at klare mig selv i et nyt land, nyt miljø og en ny kultur. Det giver noget hård brystet og så lærer man også at det måske ikke alle agenter der er lige gode for en”

Og fortsætter:

“Generelt er der intet jeg fortryder, jeg kunne selvfølgelig godt ha’ fokuseret mere på min krop. Gået mere i fitness og lavet mere skadesforebyggende træning, det kunne havde minimeret antallet af skader og måske givet mere flere minutter, selvfølgelig kan du ikke forebygge en korsbåndskade, men det er alle de andre småskader jeg gerne vil havde været foruden. Det er alt sammen spekulativt og hypotektisk, så det forsøger jeg at undgå at tænke over”

En krop i top, ligesom Levadia

Hannes Anier i 2021 — Nu på kontrakt i Levadia

Efter 3. omgang i udlandet vendte Hannes hjem til Kalev i Estland og efter 2 middelår blev det til en god 2020 sæson, hvor han blev intern topscorer hvilket sikrede ham et skifte FCI Levadia, den næststørste klub i Estland. Men hvad er målet er så i den kommende sæson?

Først og fremmest handler det om at holde mig skadesfri, jeg har brugt meget tid på at være skadet og har også døjet med lidt skavanker i opstarten, men det ændrer ikke på at jeg vil holde mig skadesfri så jeg kan spille mest muligt og hjælpe holdet til at vinde mesterskabet. Det må være målet for i 2021”

På Taanibold glæder vi os til at følge med i Hannes Aniers sæson og ligaen i Estland!

--

--